Column - Afscheid van een vriend (Lommelse SK)

Alles over het verleden van KFC Lommelse SK, de jaren in eerste en tweede nationale, de bekerfinale, de degradatie, de veteranen, ...
GroenWit

Column - Afscheid van een vriend (Lommelse SK)

Berichtdoor GroenWit » 19 jan 2020, 22:31

In navolging van die forumpost van Valenta hier op het forum,
Uit respect voor de supporters van voormalige club Lommelse SK!

Je werd geboren in 1932 en werd gedoopt met het stamnummer 1986 en overleed in maart 2003, na een lang aanslepende ziekte. Je kleuren waren groen en wit. Ik leerde je kennen in 1994 en je grote omvang maakte indruk op mij. Je had tijdens de eerste wedstrijd niet eens je beste spel naar boven moeten halen om mij te overtuigen: je zou m’n grote liefde worden.Ieder jaar werd m’n band met je hechter, getuige m’n eerste groen-wit gekleurde sjaal. Nooit zou ik een sjaal met andere kleuren dragen. Hoe kon ik weten dat je net op je hoogtepunt stond toen ik je leerde kennen, hoe kon ik weten dat het daarna op een kleine uitzondering na alleen nog maar bergaf zou gaan? Ik had nog meer moeten van wat je me bracht. Ik werd net als jij ouder en ik kreeg steeds meer interesse in je.

Ik kende de namen van alle acteurs die je bekend maakte. Die acteurs en niemand anders zouden jaren mijn idolen zijn. Of ze nu blank of zwart, dik of dun, Belg of Tsjech waren, het maakte mij niet uit, zolang ze maar het beste van zichzelf gaven. Het eerste dieptepunt kwam er in 1999, na 10 jaar zakte je weg uit de Belgische top. Maar na regen kwam zonneschijn. Het jaar erna was meteen het mooiste dat ik als supporter van kortbij zou meemaken. Je was te sterk voor een reeks lager en speelde gans tweede klasse plat. Maar het mooiste geschenk dat je mij bezorgde was de Bekeroverwinning tegen de grote rivaal die ik liever niet bij naam noem. Ik genoot met volle teugen van die successen. Bovendien werd je ook bekend buiten de grenzen van Limburg door Brussel te veroveren.

Vanaf toen ging het alleen nog maar bergaf, Zjang Vreys en een onschuldige Anderlecht-supporter gingen van ons heen, dit waren de eerste zwarte dagen uit je geschiedenis, wie had gedacht dat er nog zovele zouden volgen? Het eerste jaar terug bij de elite werd op een al bij al degelijke 13de plaats afgesloten, misschien had er wel wat meer ingezeten. Na dit jaar kwamen er weer nieuwe mensen waarvan we dachten dat ze je zouden versterken. Bovendien breidde je je ook uit op het niet-sportieve vlak. Primo prijkte op de stoere borstkas van mijn helden. Maar zowel op het sportieve vlak als het financiële vlak stelde je me teleur. Al kon je er weinig aan doen, bloedzuigers als G.P/L.V.V zogen je kas helemaal leeg. De man die het meest door mij en alle anderen aanbeden werd, werd door eerstgenoemde ‘bedankt’ voor bewezen diensten en werd smadeloos aan de deur gezet. Het koor eiste het ontslag van deze bloedzuiger, maar hij had je ondertussen al helemaal leeggezogen. En dan net toen het beter kreeg je de genadeslag, je overleed aan de talrijke verwondingen die slechte bestuursleden je toe brachten. We zullen je nooit meer terugzien.

Ik wil alle acteurs die spontaan in me opkomen nog even bedanken voor bewezen diensten:

Harm Vanveldhoven, Khalilou Fadiga, Maarten Schops, Jean-Claude Mukanya, Tom Vandervee, Frank Machiels, Hakan Bayraktar, Gert Cannaerts, René Klomp, Eddy Bembuanakeve, Robert Eshun, Mirek Waligora, Senad Tiganj, Jacky Matthijsen, Bart Peeters, Johnny Vanbroekhoven. Erik van Kessel, Michel Noben, Eugène Hanssen, Tom van Mol, Mark Hendrickx, Jochen Janssen, Ronny Vangeneugden, Frank Berghuis, Roel Elsen, Karim Zouaoui, Dariusz Szubert, Rob Nuyts, Sylvio Garcia, Abdel Salmy, Benny Lunenburg, Kristof Coomans, Rob Nuyts, Kris Vincken, Didier Segers, Daniël Scavone, Wim Mennes, Patrick Nys, Vieira Nivaldo, Timmy Simons, Wim van Diest, Dieter Dekelver, Dominique van Maele, Daniël Nassen, Ismaïl Ayaz, Zsolt Baranyos, Mark Ford, Kressimir Marusic, Louis Gomis, Kim Grant, Stijn Haeldermans, Twan Scheepers, Ibrahim Tankary, Dirk Daelmans, Richard Culek, Mark Volders, Predrag Filipovic, Carl Hoefkens, Igor Djokic, Vit Valenta, David Brocken, Dimitri De Condé, Bernard Morreel, Nenad Bjekovic, Bart Jacobs, Ümit Bilican, Koen Brouwers, Marek Zubek,Bert Baudoin Marek Nygaard en alle jonkies die Lsk nog even recht hebben gehouden. Lommel will never die!

Geschreven door Thomas Voets, voormalig Lommel SK supporter
"We zijn er nog niet, maar ze beginnen schrik te krijgen."
- Wouter Scheelen